Sprawozdanie z lat 2008-2012

Sprawozdanie z działalności Stowarzyszenia Wychowanków i Nauczycieli Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcącego im. Hugona Kołłątaja w Krotoszynie

w okresie od 2008 roku do  2012 roku

W dniu 4 października 2008 roku, na terenie naszej Szkoły, odbyło się Walne Zebranie Sprawozdawczo – Wyborcze Stowarzyszenia Wychowanków i Nauczycieli Gimnazjum i Liceum im. Hugona Kołłątaja w Krotoszynie, na którym udzielono absolutorium Zarządowi drugiej kadencji i dokonano wyboru władz Stowarzyszenia na trzecią kadencję.

W skład Zarządu weszło 9 osób. Byli to : Kol. Teresa Mazur – została Skarbnikiem Stowarzyszenia, Kol. Waldemar Plewiński-Sekretarzem; członkami Zarządu zostali wybrani :Kol. Wiesław Świca, Kol. Kazimierz Marszałek, Kol. Stefan Konieczny, Kol. Marian Grządka, Kol. Marian Ziajka, Kol. Bogdan Reiter.

Prezesem Zarządu na Trzecią kadencję został wybrany Zenon Balanicki.

W skład komisji rewizyjnej wybrano: Kol. Aleksandrę Leję, Kol. Halinę Moczulską, Kol. Iwonę Nowacką i Kol. Włodzimierza Łybackiego.

W skład Sądu Koleżeńskiego weszli : Kol. Zofia Januszkiewicz, Kol. Halina Hajder, Kol. Stefan Włodarczyk, Kol. Witold Reiter.

Przyjęto na zebraniu uchwały, z których najważniejsze to:

zobowiązanie Zarządu do zorganizowania w roku 2009 spotkania Członków Stowarzyszenia z okazji X rocznicy powstania;

zwołanie w roku 2011 Zjazdu Wychowanków i Absolwentów z okazji 175-lecia Szkoły;

objęcie patronatem Stowarzyszenia wydawnictwa na temat powojennej historii naszej Szkoły;

upoważnienie Zarządu do weryfikacji członków z punktu widzenia wywiązywania się z obowiązków statutowych-uiszczania składek Członkowskich w przypadku zalegania z płatnością od 3 lat;

Uchwały Walnego Zebrania z 2008 roku zrealizowano w następujący sposób:

W dniu 24 października 2009 roku zorganizowano Jubileuszowe spotkanie Członków Stowarzyszenia, z okazji X rocznicy powstania, z udziałem zaproszonych gości w osobach: Zastępcy Burmistrza Krotoszyna Pana Ryszarda Czuszke , Starosty Krotoszyńskiego Pana Leszka Kulki z Małżonką i grona sympatyków; oprócz życzeń, otrzymaliśmy list okolicznościowy od Pana Starosty z serdecznymi gratulacjami;

Powołano do istnienia w dniu 26 października 2010 roku, na mocy uchwały walnego Zjazdu „Kołłątajowców” i Zarządu Stowarzyszenia, Komitetu Organizacyjnego Koleżeńskiego Zjazdu Wychowanków i Absolwentów naszej Szkoły z okazji 175 – lecia jej istnienia;

W skład Komitetu Organizacyjnego weszła Dyrekcja Szkoły i Zarząd Stowarzyszenia -razem 9 osób; na jego czele stanął Kol. Wiesław Świca;

Zjazd odbył się w dniach 24-25 czerwca 2011 roku;

W przygotowaniu Zjazdu należy podkreślić bardzo duży wysiłek organizacyjny ze strony Kol. Teresy Mazur, zajmującej się stroną ekonomiczną Zjazdu , Kol. Wiesława Świcy, pociągającego za wszystkie sznurki organizacyjne, jak się okazało , z dobrym skutkiem i autora bestselleru zjazdowego, którym był pamiętnik Zjazdowy, opracowany skrupulatnie przez Kol. Stefana Koniecznego, pod Patronatem Stowarzyszenia, zawierający m.in. opis powojennej historii naszej Szkoły, z informacjami o naszym Stowarzyszeniu;

W czasie Zjazdu, na którym m.in. zorganizowano mecz koszykówki Absolwenci – Uczniowie, wygrany po raz pierwszy przez uczniów, dochodziło do wspaniałych spotkań koleżeńskich; ilustruje to m.in. nasza Kronika „ Kołłątajowców”;

Liczne , najczęściej pozytywne opinie o Zjeździe, wyrażały żal braku możliwości spotkania towarzyskiego na terenie Szkoły;

Należy podkreślić podniosłą atmosferę podczas ekumenicznego spotkania uczestników Zjazdu w Kościele pod wezwaniem Św. Piotra i Pawła, oraz okolicznościowej Akademii w murach Szkoły;

Liczny był udział uczestników Zjazdu na terenie Krotoszyńskiej nekropoliii, odwiedzających po Akademii groby naszych Zmarłych pedagogów i Kolegów;

Spotkanie towarzyskie , tym razem na terenie Zajazdu pod Szyszkami na Jelonku, przebiegało w szampańskich nastrojach, zakończone imponującym pokazem ogni sztucznych;

6 października 2011 roku, odbyło się podsumowanie zjazdu i rozwiązanie Komitetu Organizacyjnego, z przekazaniem zysku ze Zjazdu na cele renowacji grobów zmarłych Profesorów naszej Szkoły.

Oprócz realizacji uchwał z poprzedniego Walnego Zebrania, w mijającej kadencji Zarząd zajmował się także innymi tematami.

Patalasów z Kanady, Absolwentów naszej Szkoły

Od roku 2004 Stowarzyszenie sprawowało patronat merytoryczny nad realizacją stypendiów dla Absolwentów naszej Szkoły, pochodzących od Państwa Józefy i Kazimierza Patalasów z Kanady. Stypendystów było w miarę posiadanych środków od 2-5 osób, a pieniądze na ten cel były na koncie Rady Rodziców.

Z uwagi na rezygnację Rady Rodziców z brania udziału w akcji stypendialnej, z woli Darczyńców i Zarządu Stowarzyszenia, 26 listopada 2011 roku podpisano umowę, na mocy której Darczyńcy przekazali na konto Stowarzyszenia z konta Rady Rodziców kwotę 107.744,81 zł, jako darowiznę na rzecz Stowarzyszenia, z przeznaczeniem na fundusz stypendialny dla studiujących Absolwentów; było to zgodne z naszym Statutem -rozdział V, §35, pkt.2.

Na mocy umowy, opracowano stosowny regulamin przyznawania stypendium – przyjęty przez Zarząd; w Komisji przyznającej stypendium ze strony Stowarzyszenia uczestniczą: Kol. Iwona Nowacka i Kol. Stefan Konieczny; dwie osoby reprezentują Szkołę; w roku akademickim 2011/2012 stypendium otrzymuje 10 studiujących Absolwentów, w kwocie po 300,00 zł miesięcznie.

Darczyńca w miarą posiadanych środków zasila Fundusz stypendialny następnymi kwotami, stąd wzrost liczby stypendystów .

Stowarzyszenie, na mocy umowy, zobowiązane jest do prowadzenia procedury przyznawania stypendiów, pomnażania posiadanej kwoty przez założenie lokat, przekazywania Darczyńcom na bieżąco informacji o stanie konta , prowadzenia dokumentacji stypendialnej oraz informowania Darczyńców o wynikach edukacji stypendystów.

Powyższe , umowne zobowiązania Stowarzyszenia są wykonywane na bieżąco.

Stowarzyszenie od początku swojego powstania sprawuje Patronat nad recitalami Honorowego Członka Stowarzyszenia, Pana Prof. Andrzeja Stefańskiego. W okresie minionej kadencji, Prof. Stefański koncertował w Krotoszynie czterokrotnie, z czego koncert w roku 2010 był wyjątkowy. Na wniosek Stowarzyszenia, Pan Prof. Stefański otrzymał tytuł Honorowego Obywatela miasta Krotoszyna. Z tej okazji odbył się koncert z udziałem Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia AMADEUS , której założycielka i Dyrygent, Pani Agnieszka Duczmal, krotoszynianka z urodzenia, otrzymała również ten tytuł.

Na scenie w Krotoszynie spotkało się dwoje Krotoszynian zasłużonych dla kultury muzycznej Polski i nie tylko. Prof. Stefański wykonał wraz z orkiestrą jeden z Koncertów Mozarta, przy licznie zgromadzonej widowni.

W roku 2011, Stowarzyszenie wraz Burmistrzem Krotoszyna patronowało koncertowi Pana Profesora, który miał być pożegnalnym.

Kondycja Pana Profesora, doskonałego Artysty-Kołłątajowca pozwala mieć nadzieję na kolejne, jesienne z Nim spotkanie.

W okresie kończącej się kadencji należy wspomnieć kilka innych naszych dokonań w ramach działalności statutowej:

Kol. Konieczny i Kol. Świca odwiedzili w Antoninku (jak się okazało, na krótko przed śmiercią) Absolwenta naszej Szkoły z 1926 r., księdza Kazimierza Heruda; zebrane informacje na Jego temat są opublikowane w Kronice Stowarzyszenia; grób Zmarłego w wieku 104 lat Księdza znajduje się w miejscowości Brody koło Pniew, który nawiedziliśmy przy okazji zbierania informacji do Kroniki ;

W okresie Święta Zmarłych, Zarząd Stowarzyszenia odwiedza krotoszyńską nekropolię, wspominając zmarłych Profesorów przy zapalaniu zniczy na ich grobach; stało się to coroczną tradycją;

Przy współudziale Zarządu postawiono na grobie Prof. Ławniczaka nowy brzozowy krzyż, którego wykonawcą był Kol. Stefan Konieczny;

Zarząd zorganizował na terenie Szkoły spotkanie integracyjne z Komitetem Organizacyjnym Zjazdu Absolwentów Liceum Pedagogicznego dla wymiany doświadczeń; była to rewizyta na zaproszenie Kolegów do ich Szkoły;

Realizując postanowienia Komitetu Organizacyjnego ostatniego Zjazdu, Zarząd sfinalizował postawienie pomnika na grobie Prof. Prajera, korzystając z pomocy Firmy Pana Hieronima Kostki z Cieszkowa; grób postawiono za symboliczna złotówkę; załatwiono wszelkie formalności z Administracja cmentarza;

Nieustannie zabiegamy o materiały i dokumenty dotyczące przedwojennych im powojennych roczników maturzystów, które będą przekazane do Izby Pamięci Szkoły; uzyskaliśmy m.in. cenne dokumenty o roczniku maturzystów z 1926 roku;

Kopalnia wiedzy o historii Szkoły był kontakt listowny i osobisty z Panią dr Krystyną Kędzierska – Jasińską z Bydgoszczy,Absolwentką z 1946 roku, która przekazała m.in. cenne fotografie

prowadzenie korespondencji i bieżących spraw administracyjnych

Działalność Stowarzyszenia finansowana była w minionej kadencji ze składek członkowskich na realizację uchwalonych przez Zarząd przedsięwzięć , a także z darowizny PP. Patalasów z Kanady – Absolwentów naszej Szkoły z przeznaczeniem na Fundusz Stypendialny Absolwentów naszej Szkoły.

Dokonując podsumowania minionej kadencji pragnę podać, że

Bilans otwarcia na dzień 31.08.20048wynosił – 2.231,84 złote

Stan konta na dzień 31 sierpnia 2011 roku wynosił-194.348,38 złotych

Ogółem stowarzyszenie liczy 118 zarejestrowanych członków, z czego czynnych jest 57 osób,w tym jedna osoba wspierająca .

Na zakończenie chciałbym serdecznie podziękować Członkom ustępującego Zarządu za zaangażowanie w pracach nad: organizacją Rocznicowego Zjazdu, związanych z bieżącą działalnością, a członkom Stowarzyszenia za wyrozumiałość przy pewnych niedociągnięciach pracy Zarządu, spowodowanych trudnościami obiektywnymi.

Szczególne podziękowania chciałbym złożyć Kol. Kazimierzowi Marszałkowi za stworzenie unikalnej w swoim rodzaju dokumentacji z naszej działalności, jaka jest Kronika „ Kołłatajowców”.

Chciałbym podziękować: Dyrekcji Szkoły, kol. Marianowi Ziajce i Spółdzielni Mieszkaniowej za pomoc lokalową podczas naszych statutowych spotkań i działań.

Życzę tego nowemu Zarządowi pomnażania liczby członków, z położeniem akcentu na mieszkających w Krotoszynie, wspaniałych imprez, dokonań edytorskich, większej niż dotąd integracji z młodszymi kolegami z naszej Szkoły, realizowania pozostałych statutowych założeń i celów.

Dziękuję za uwagę.